lördag 4 september 2010

Långkok

Sådär ja. I morse så ringde klockan redan vid nio. Eller ja, morgon och morgon...
Så medan min gumma fixade morgonkaffet till oss tog jag mig också ut till köket för att sätta ugnen på 225 grader. När ugnen var uppe i temperatur slängde jag in plåten med mina tre kilo ben från nöt. Det började lukta mer eller mindre direkt, och det var en god doft.
Under den första halvtimmen som dom låg där och rostades så fixades den färska vitlöken, den gula löken i knippen, knippet med olika sorters morötter samt rotsellerin. Det var en salig blandning goa grejjer, faktiskt.
Nu har den sjudit i två och en halv timme, och har tre timmar kvar. Sedan skall det silas och reduceras. Sedan är min buljong kvar. Det skall bli spännande att testa på detta! Får väl se vad som händer om tre timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar