lördag 4 september 2010

Demokraturen Sverige

Ja, vad kan man säga?
Det känns fördjävligt, faktiskt.
Och ja, jag är full medveten av den strida ström kärleksmail jag kommer få efter detta inlägg, men till alla er som lägger ned tid och energi på mail som jag bara skrattar åt, tänk ett steg längre.

Det handlar idag om den påstådda demokratin som Sverige så gärna stoltserar med, men varken efterlever eller eftersträvar.
I en demokrati skall alla röster få höras, allas åsikter skall respekteras, alla debatter skall tas på fullaste allvar. En demokrati är något vackert, en mutualism som stärker både samhälle och dess olika typer av medborgare.
Men det som sker i våra vallokaler är inte på något sätt ett demokratiskt arbete. Eller snarare det är inte det demokratiska arbetet som SKALL bedrivas. En röst på ett parti som många av oss inte gillar måste räknas lika mycket som den rösten på något parti som vi gillar eller kan acceptera.
Det finns inget gott som kan komma när ett samhälle bekvämt väljer att tysta och cencurera de så kallade obekväma. Den mentaliteten får iallafall mig att tänka på vad som sker i stater som Kina, där så kallade obekväma åsikter kvävs och folk som ifrågasätter försvinner.
Det är inte det moderna Sverige som jag så varmt värnar om!
Ta istället debatten med irrhjärnorna så att dom försvinner av sig själva!

Referenser: Fria Tider

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar