måndag 17 maj 2010

Den Svenska demokratin är utrotningshotad!

Blev faktiskt förbannad idag när jag läste på nätet och såg en TV4nyhetssändning. Där går lokalpolitiker ut i en undersökning och stolt meddelar oss, Svenska folket, att dom minsann kommer arbeta över blockgränser för att stänga SverigeDemokraterna ute.

Tycka vad man vill om dessa SverigeDemokrater men ett val där just det Svenska folket röstar på sitt parti som skall styra Sverige hux flux inte räknas, är det verkligen något som kan kallas Det Demokratiska Sverige? Det borde vara kriminellt att våldta demokratin på det sättet! Och mina starka åsikter i detta delas faktiskt av många, men mest förvånad blev jag över blev jag av Vänsterpartiets ordförande i Gnesta, Mikke Schirén, som i Aftonbladets artikel förvånar och säger ”Om folk nu röstar på Sverigedemokraterna så måste vi acceptera det. Vi kan liksom inte låtsas att vi har en demokrati, för det är det man gör om man försöker stänga dem ute”.

All heder åt någon som faktiskt vet vad demokrati innebär som sitter som lokalpolitiker. Äntligen en folkvald som verkligen tar strid för demokratin när den är som jobbigast. Jag har ju skrivit om detta ämnet lite tidigare, och jag har faktiskt fått mail av en som undrar om jag gillar Sverigedemokraterna. Nu kan jag faktiskt passa på att svara om detta. Jag varken ogillar eller gillar dem. Men dom, precis som så många andra partier, skall svara under samma regelverk när det gäller demokratiska val. Just fenomenet Sverigedemokraterna tror jag är lite unikt i Norden. Och jag finner det mycket anmärkningsvärt att Sverige tar demokratin i undantag när det kommer till detta. Varför inte acceptera det svenska folkets vilja? Det är ju faktiskt en form av censur när den är som farligast. Det är bara att titta på Kina, är det den formen av ”demokrati” vi vill ha? Det handlar inte om för eller emot, det handlar om något helt annat och något betydligt större!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar