måndag 17 maj 2010

Göteborg, art- och arkitekturrikedom!

Och så lite glada nyheter här på bloggen, efter allt prat om politik och demokrati. Jag har ju skrivit hur jag längtar efter att min metsäsong skall komma igång, och det enda jag väntar på nu är stabilt väder med sol så kommer jag försvinna iväg till olika vattendrag och leta efter den där goda middagsabborren. Först ut blir nog Delsjön, tror jag.
Jag är inte intresserad att ställa mig vid kanalen som så många andra gör, då mete och fiske för min del är ett sätt att slippa individer, ljud och stadens larm. Men när man läser på GP hur man fått upp unika arter så låter det ju faktiskt lite spännande!
Det som inte är så spännande är just faran som beskrivs i artikeln. Att, för våra vatten, exotiska och starkare arter kommer hit och mer eller mindre utkonkurerar våra egna arter. Det är bara att se på den så kallade kungskrabban, som emigrerat längs hela norska kusten och mer eller mindre slagit ut den inhemska artrikedomen. Det är faktiskt illa.
En rolig sak om just dessa krabbor kommer jag ofta att tänka på. Jag var med en kompis på Universeum här i Göteborg och gick längs akvarierna på det stråk där inhemska saltvattendjur finns. Bland annat våra "traditionella" krabbor. Framför mig står det två par och diskuterar just den vanliga krabbans förluster mot kungskrabbans framfart. Den ena kvinnan säger
-"Ja, dom har ju invaderat Norge nu" varvid den ena mannen i sällskapet snabbt tillägger
-"Igår intog dom Oslo". Jag kunde inte hålla tillbaka skrattet!

Och sedan, till min stora förvåning, har dom äntligen satt igång med projektet Kvillebäcken. Ett fantastiskt stort projekt som kommer att komma många Göteborgare till godo. Ambitionen att skapa en helt ny stadsdel känns övermäktigt när man läser materialet som finns, men det är ju det första av sitt slag i den storleksordningen. Riktigt spännande kommer det att bli, och det är något som kommer att talas mer om i framtida blogginlägg. Såpass intressant är det!
Första spadtaget togs ju bara för någon dag sedan, närmare bestämt i onsdags förra veckan. Och med tanke på hur snabbt det andra bygget har rest sig där gamla porslinsfabriken låg, kommer detta nog bjuda på en snabb förvandlig med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar