måndag 24 maj 2010

Mer liv än vårt

Tänk er miljoners miljarders möjligheter till liv. Egentligen är ju konceptet inte sådär jättesvårt att föreställa sig. Av miljoner små spermier så är det EN vinnare till liv. Inte så att man kan jämföra himlavalvet till ett samlag, men man måste väl fan försöka?Så många olika stjärnsystem, planetnebulosor och andra underbara fenomen gör ju att det faktiskt finns oändligt antal planeter som kan, och egentligen SKALL, innehålla olika former av liv. Universum är ju så oerhört stort, så rent matematiskt bör det finnas mer liv än här därute. Kanske inte så att det är gröna små kortväxta gubbar från mars, men i alla fall så är det ju utan tvekan så att vi inte är ensamma. Ser man på naturens underbara mångfald är det ju som så att det bara är en självklarhet.
Vissa hävdar att liv inte kan uppkomma i någon annan form än den unika miljö jorden har. Men tänk om, bara OM, det finns andra miljöer där det lever kiselbaserade varelser? Eller neon? Är inte tanken väldigt underbar?
Inte så att jag tror att vi kommer glida runt som utforskare som i Star Trek, men drömmen finns ju där. Och när man läser om Hubble-teleskopet och ser allt det underbara som Nasa faktiskt släppt för allmänheten. Jag kan inte göra någonting annat än att bli totalt hänförd. Vilken försvinnande rymd vi är i. Vad våra framgångar inte spelar någon som helst roll i det stora hela. Hur betydelselös mänskligheten är, och hur sårbar. Det har vi lärt oss genom evolutionens historia. De största djuren, dinosaurierna, dog ut av en meteor. Vi står inför exakt samma hot. Och vi kommer nog vara lika hjälplösa. Vi kan ju inte skydda vår infrastruktur mot en våldsam solstorm , ens. Men nu så är det tal om att det är dags för Sverige och USA att samarbeta för att utveckla ett krishanteringsprotokoll, rapporterar Nyhetskanalen lite stort. Det är fantastiskt. Jag har även som mål satt att jag någongång innan jag blir pappa själv skall beskåda norrskenet! Det ser jag fram emot.

Sedan vill jag avsluta med ett gäng bilder som jag egenhändigt lånat från Hubble Heritage Image Gallery



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar