tisdag 10 augusti 2010

Fabrikation eller brott?

Så var det åter dags för ett sensationellt avslöjande. Denna gången är det minkfarmarna i landet som får sig en piska. Eller kan det verkligen vara som så, undrar jag. Enligt djurrättsalliansen så har man under lång tid brutit sig in och fotograferat och videofilmat under lång tid på olika farma i Sverige. Bilderna som visas upp är avskyvärda och kallar till eftertanke. Åt båda hållen!
Är det den verklighet som visas upp är det ett katastrofalt bakslag åt hela minkfarmsindustrin. Jag personligen har alltid ansett, och gör fortfarande, att svensk lagstiftning om djurskydd är en av de starkaste och bästa i världen. Är det nu som så att de missförhållanden som visas är sanna så är det en stor djävla skamfläck för industrin.
Det som verkligen talar emot det hela är att det också är stor sannolikhet att bilderna är skapta av just djurrättsalliansen. Dom väljer att samla allt smaskigt material på hög för att sedan gå till en sensationsnyhetskåt media som smaskar i sig utan att egentligen kontrollera uppgifterna. Djurrättsalliansen väljer att inte anmäla farmarna själva med hänvisning till att dom i sin tur inte vill åtalas för olaga intrång. Men är det verkligen en bild som seriösa aktörer har? Är det så kan man ju fråga sig vilken moral killarna och tjejerna har i Djurrättsalliansen? Hur kan en grupp individer vara så engagerade i att under lång tid samla på sig smaskiga bilder sedan inte våga stå för det arbetet? Hur kan en engagerad aktivist bara låta eventuella missförhållanden bara vara?

Sedan känns det inte riktigt verklighetsnära när vår kommunistiske kvarleva Ohly går ut i tidningen och på samma lösa grunder kräva jordbruksministern Erlandssons avgång. Det är ju inte denne herre som är skyldig till dessa eventuella avskyvärda missförhållanden! Eller?
Det anses säkert som slagkraftigt hos vissa förstagångsväljare som sympatiserar med Afa, Lenin, Stalin och andra snedvridna.

Lösningen på det eventuella problemet är inte heller att bränna ned farmarna. Det är återigen vi konsumenter som makten är hos. Inte industrin, som alla börjat banna. Det är vi konsumenter som förser marknaden och industrin med behovet av minkpäls, inte att marknaden skapar det behovet. Jag kommer aldrig, och har aldrig, köpt plagg som innehåller päls från djur. Jag anser att just den industrin många gånger under min uppväxt varit på tok för ofta i pressen där man visar skinnade kadaver, som bara uppfötts på grund av pälsen och sedan slängts. Jag anser INTE att det är ok.

Men är det nu så, mot förmodan, att det som så flitigt visats, är sant. Då måste verkligen ansvariga farmägare lagföras och bland annat betungas med näringsförbud, fängelse och en sjuhelsikes massa böter. För den hanteringen måste onekligen få ett abrupt och direkt slut!


3 kommentarer:

  1. Jo, det är jordbruksministern som är ansvarig. Ansvarig för att lagar och regler efterföljs. Ansvarig för att Djurskyddsmyndigheten las ner. Ansvarig för att Länsstyrelserna fått usla resurser för att kontrollera jordbruket.

    Att du kan sitta och spekulera i varifrån bilderna kommer är magstarkt. Vad har du för grund till det? Tror du inte det är enklare att filma hemma i blekinge än att åka utomlands där man inte känner till situationen och där man riskerar andra straff? Och där minkfarmning i många fall förbjudits...

    SvaraRadera
  2. Just magstarkt vet jag inte. Jag väljer att inte köpa sensationsnyheter med hull och hår. Det finns ju en propagandamaskin bakom de flesta organisationer. Fabricerade sensationsnyheter så som denna har ju förekommit förut.
    Och man behöver inte åka utomlands för det.

    Jag får vidare känslan av att du inte läst hela mitt inlägg, då jag tror att om du gjort det kommer du med lätthet inse att vi är båda emot den typen av urusel hantering av djuren.

    MEN det som du ser som slagkraftig strategi (ja, jag har läst ditt inlägg i ämnet) ser jag med betydligt mer skeptiska ögon.

    SvaraRadera
  3. Och precis när jag klickade på "Skicka kommentar" kom jag och tänka på en sak. Du är mer än gärna välkommen att läsa inlägg i just detta ämnet med djurhantering, då det har poppat upp några sådana under mina nu etthundra inlägg.

    Sedan får jag också passa på att tacka för visat intresse för min blogg!

    SvaraRadera