lördag 10 juli 2010

Det skrämmande fallet Sodexo

Gud vad tråkigt att läsa om värdelös mat. Denna gången i regi av Sodexo på uppdrag av Stockholm stad. Deras måltider för de som ligger på sjukhus/sjukhem får mig att rysa. Dålig kvalitet räcker uppenbarligen inte till för att beskriva denna dåliga måltid.
För vägrar barnen att äta så kan det omöjligen vara en smaksensation. Dom äter när dom blir hungriga, om det inte smakar illa då vill säga! Men tydligen, eller snarare UPPENBARLIGEN, så faller kvaliteten såpass mycket. När man hör om historier där anställda för sina egna pengar köper mat åt de som vårdas finner jag mäkta märkligt. Sedan när de borgliga politikerna varken har intresse eller engagemang i frågan så är det fördjävligt. Dessvärre kan man i detta fall, Sodexo-fallet, se en klar markering. De borgerliga politikerna vägrar göra något åt detta medan S, V och MP faktiskt vill riva avtalet och införa storkökssystemet igen, känns detta lite som en hjärtefråga. Men så som jag ser det slutar inte problematiken där. Det behövs en attitydförändring i samhället när det gäller den skattefinansierade måltiden. För i mina ögon faller det fel att skolmåltiden, sjukhusmåltiden och äldrevårdsmåltiden är av tvivelaktisk kvalitet och de måltider våra kära fångar; pedofiler, mördare, våldtäktsmän och så vidare får bättre kvalitet på sin måltid än våra skolungdomar, äldre och sjuka. Det är något som verkligen känns felaktigt. Det är väl så att de grupper som gjort sig förtjänta av en ordentlig middag på ålderns höst inte får det bara för att Sverige alltid har daltat med gärningsmännen. Låt Sodexo istället ge den skitmaten till fängelseinvånarna och låt storkök med ordentliga kockar göra maten till dem som byggt upp detta samhälle, dem som är sjuka och dem som faktiskt kommer föra Sverige framåt.
Jag kan tänka mig att säga som så att detta är för mig en såpass viktig fråga så det är möjligt att det parti som har den bästa åtgärdsplanen för denna frågan får min röst. Så viktig tycker jag maten faktiskt är. Det är väl bara en fråga innan vi får liknande fall här i sköna Göteborg?
Och med tanke på att det politiska lägret är ett val mellan pest och kolera, så är det skönt att ÄNTLIGEN hittat en fråga man kan fördjupa sig i på ett ordentligt sätt.

Och när jag tittade på Sodexos hemsida för att leta efter någon form av press-svar på denna frågan så hade dom mycket riktigt gjort en pressrelease. Men den tycker jag var ruggans dålig. Bara att döma sjävla då den finns HÄR.


Referenser: Sodexo, SvD, SvD, SvD

2 kommentarer:

  1. Ja, det bästa sättet är att producera och tillaga mat är på plats där det äts. Det sparar både på miljö och trafik samt att maten är färsk och ätlig redan på plats. Men som sagt rör det sig om pengar. Så länge ingen vill betala och synnerhet med skattesänkningar som Alliansen bedriver får kommuner och landsting inga pengar till viktiga samhällsfunktioner, som skola, vård och omsorg, bl.a. där av matens kvalité.

    SvaraRadera
  2. Jag kan bara till att nicka när jag läser det du skrivit.
    Jag är helt av meningen att mat skall lagas där den skall ätas, eller iallafall som förr där en storcentral lagar och kör ut.
    Det som Sodexo påvisar är bara skrämmande och än mer skrämmande är att politikerna som styr har ingåt ett avtal med dessa matmarodörer.
    Det var ju inte alltför längesedan det var skriverier i media om ytterliggare missnöje mot den skiten som ligger i de svarta lådorna.

    Men visst är det ekonomin som styr, och det visar på sittande politiker i riksdagen inte bryr sig ett dugg om varken skolbarn, skolungdomar eller de äldre (som faktiskt byggt landet åt dom sittande gamarna i riksdagen). Det är inte bara ett dåligt tecken som rimmar så djävla illa med Alliansens budskap som man gått till val på nu med satsningar på vård, skola och omsorg.

    jag tycker nog att både skolbarn och de äldre som förlitar sig på vården skall bemötas med såpass mycket respekt att dom får en lunch/middag som faktiskt smakar gott. Det finns INGA ursäkter så som politiker behandlar både de förflutna arbetarna eller morgondagens hopp för detta samhälle!

    SvaraRadera